Thursday, October 19, 2017

Menjual garam di laut

Kata pepatah: "Anda boleh tarik kuda ke air tapi tak boleh paksa dia minum."

Saya tambah sikit... "kecuali anda orang marketing."

Apa lagi yang orang marketing boleh buat?

✔️Jual air kosong di malaysia yang menerima hujan sepanjang tahun pada harga lebih mahal dari petrol? Itu perkara biasa.

✔️Bahkan orang marketing boleh menjual garam di laut atau

✔️jual tali leher di gurun sahara.

Jom baca cerita temberang ini:

Seorang lelaki yang memandu pesawat ringan telah tersadai di kawasan gurun. Beliau terpaksa meninggalkan pesawat dan berjalan kaki tanpa bekalan makanan atau minuman.

Di saat² kritikal itu tiba² beliau bertembung dengan seorang jurujual.

"Ha. Tuan sangat bertuah bertemu saya. Hari ini saya ada tawaran istimewa. Tali leher yang biasanya dijual rm250, hari ini saya beri 50% diskaun." kata jurujual itu bersemangat.

"Air. Saya nak air." kata lelaki malang tersebut.

"baik lah. Saya tambah tawaran. Kalau tuan beli sekarang tuan dapat percuma bow." si jurujual terus memujuk.

"saya perlukan air, saya tak nak tali leher." lelaki itu mula hilang sabar.

"ok. Kalau tuan tak suka bow, tuan boleh ambil stokin belang ini. Ada 3 warna menarik. Err.. Nampaknya yang merah ini sesuai dengan tuan." jurujual terus berceloteh seolah tidak faham keperluan lelaki di depannya.

"hei.. Awak nampak tak saya sangat letih dan haus. Saya nak minuman, bukan barang² yang tak berguna ni."

Si jurujual memandang muka lelaki itu dengan sedikit kecewa. Seolah baru tersedar dia berkata:
"baik lah. Tuan jalan terus ke sana dan lebih kurang 500 meter ada sebuah cafe tertutup."

"Huh. Kalau dari tadi awak bagitau kan senang?"

Lelaki tersebut segera menuju arah yang ditunjukkan tanpa mengucapkan terima kasih.

Kira² 10 langkah berjalan tiba² lelaki itu mendengar jurujual tadi melaung:
"jika tuan perlukan tali leher, datang lah ke sini semula."

Dengan bersusah payah dan kehausan yang amat sangat lelaki itu berjaya tiba di cafe yang dinyatakan. Dia segera meluru untuk masuk ke dalam tetapi seketika kemudian dia terhenti di di depan pintu yang bertutup rapat.

Pada pintu itu tertulis notis yang cukup jelas:

Tidak dibenarkan masuk jika tidak memakai tali leher/bow/stokin belang.

Jangan lihat pada tindakan terakhir jurujual dalm cerita tadi tetapi cuba bayangkan bagaimana proses marketing yang telah dilakukan sebelumnya.

No comments:

Post a Comment